"FST: Debatt" 6.2.06 berör också homosexualitet

  • 1 / 4
  • Kalle af
  • 1.2.2006 12:37
Den svenska diskussionen tycks gå lite trögt här...

Därför vill jag komma med ett tips. Diskussionsprogrammet "FST: Debatt" visas nästa gång måndag 6.2.06 kl 20.45 i FST och TV2 (med finsk text). Denna gång är temat den kommande biskopsvalet i Borgå stift. Jag är en av de fyra som diskuterar, och vi berörde bl.a. frågan om vilken inställning den nya biskopen (och kyrkan som helhet, förstås) bör ha till de homosexuella och välsignelse av partnerskap.

Förhoppningsvis kan diskussionen ge något.

Kalle
I många år var Kyrkpressen min enda kontakt med kyrkan. En gång varje vecka vart jag "heligt förbannad" efter att ha läst den, men en uppiggande adrenalinkick varje torsdag var nog inte i längden tillräckligt för att hålla mej kvar i den evangelisk-lutherska kyrkan. Jag skrev ut mej och det känns mycket skönt att slippa vara med på nånting man inte kan godkänna. Kankkonens tidning gav en trist bild av stiftet och i min egen Helsingforsförsamling fanns nog ingenting att hämta.

När jag såg dej och Linda L-L på tv så fick jag föralldel en påminnelse om att allt i kyrkan inte behöver vara iskallt och mästrande.

- Undantag. Som bekräftar regeln.
  • 3 / 4
  • Ventura
  • 7.2.2006 22:07
Här mitt lilla bidrag till den tröga diskussionen…. såg också programmet och vill tacka Kalle för vettiga och fiffigt motiverade åsikter. Hoppas kyrkan i Finland hade flera såna som Kalle.
  • 4 / 4
  • Björn Palmén
  • 2.5.2006 13:24
Kyrkpressen är en skandal med herr Stig Kankkonen vid rodret (man borde kanske hellre säga vid drivankaret i det här fallet?)

Allt ofördelaktigt som Kankkonen hittar om sexuell läggning publicerar han, allt verkligt positivt förtigs systematiskt av hans tidning.

Jag har flera gånger bett honom avgå.