Arte-kanavalla dokumentti homojen ja lesbojen näkyvyydestä viihdekulttuurissa (juttukommentit)

  • 1 / 3
  • SaintJudy
  • 30.6.2015 22:09
"50-luvulla homoilla ja lesboilla ei ollut ainoatakaan esikuvaa."

Homoikonien käsite syntyi suurinpiirtein tuolloin, klassiset homoikonit tunnettiin jo. Greta Garbo oli varhainen lesboikoni, monet tom boy tytöt samaistuivat James Deaniin, siinä missä homot löysivät Marlon Brandon nahkakoviksen.
Camp huumorin kehittyessä ja homojen emansipaatiossa homikonit saivat ironisen leiman, viime vuosina homoikoni on nähty jonkinlaisena homojen oikeuksien puolestapuhujana.
Judy Garlandin kuoleman yhteys Stonewall mellakoihin lienee tarua, Stonewallin tyypit olivat yksinkertaisesti vain kyllästyneitä. Stonewall:n kävijäkunta oli pitkältä vastakulttuurin edustajia, on arveltu, että Judy Garlandin kuolema ei juurikaan merkinnyt heille mitään.

***Varhaisin homoikoni oli St Sebastian, kristitty pyhimys, jonka kärsimykseen monet homot samaistuivat. Ehkä siksi "meillä" on Madonna, Divine, homobaarit kuten The Saint ja Heaven...ja kärhämään raamattu-uskisten kanssa?
  • 2 / 3
  • oscari
  • oscari
  • 1.7.2015 9:32
Mielenkiintoinen dokumentti ja oikeastaan kuvasti minun elinaikana ja kaikkea sitä mitä itse olen kokenut niin monen muun tavoin. Tosin täällä Suomessa muiden perässä tullen.
  • 3 / 3
  • Olli Stålström
  • 1.7.2015 15:15
Erittäin hyvä dokumentti eurooppalaisen homovihan historiasta ja nykypäivästä! Melkein huolestuttavaa nähdä, miten jyrkän kielteiset asenteet ovat saaneet vallan esimerkiksi Liettuassa ja Unkarissa, joille antaa esimerkkiä Putinin nationalistinen diktatuuri. Homoväestöön kohdistuva sensuuri ja väkivalta ovat vakava vaara koko yhteiskunnalle.

Mitä me yksittäiset vapautustaistelijat voimme tehdä tämän militaristisen väkivallan vähentämiselle?

Minä asetan toivoni Martin Luther Kingin kansalaisoikeusliikkeen rauhanomaiseen mutta näkyvään vastarintaan kaduilla ja kansanedustuslaitoksissa. King oli paitsi loistava puhuja, myös filosofi ja teologi ja antoi upean esimerkin joukkojensa johtamisesta edestä.

Minun päivän hyvä työni oli julkaista artikkeli Nordic Psychiatry -lehdessä, joka leviää Pohjoismaiden lisäksi Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Nämä maat ovat tällä hetkellä ankaran vyörytyksen kohteena
konservatiivisen fundamentalistisen amerikkalaisen uskonnollisen oikeiston taholta.

Toiveeni on että edes muutama liettualainen psykiatri saa herätyksen.