Helsingin Sanomien Nyt kuvaa Mustan Barbaarin uutta videota homoeroottiseksi (juttukommentit)

Olen joltisenkin ärtynyt Hesarin kirjoituksesta. Se on minun näkökulmastani katsottuna häijysti kirjoitettu.

Pohdin kirjoittajan motiiveja. Onko syynä kateus vaiko kenties jotakin tuota pahempaa?

Tänä päivänä jokaista ihmistä, joka pyrkii omalla osaamisellaan ja taidoillaan pärjäämään tässä yhteiskunnassa, pitäisi kannustaa ja kiittää, eikä lyödä halventavia leimamerkkejä.
On.

Kysymys on siitä, kuka noita termejä käyttää ja kuinka. Darkroomien ja homouden käsitteleminen samassa yhteydessä on leimaamista.

Lehti tietää myös sen, että kun otsikkoon pistää sanan homo, lukijalaskuri raksuttaa kiivaasti. Huomioarvo on suuri. Tuo on ehtaa homojen hyväksikäyttöä lehden omien tavoitteiden vuoksi.

Käytin jossakin aiemmin käsitettä mikroaggressio. Tuo on juuri sitä. "Ei kait kukaan voi suuttua sellaisesta, että puhutaan darkroomeista. Siellähän joka tapauksessa kaikki homot ravaavat toisiaan runkkailemassa".

En hyväksy tuollaista ajattelua ja sen käyttämistä arvostetussa aviisissa.
Minä puolestani funtsin sitä, että onko homo(erotiikka)-olettama yhtään sen kummempi kuin hetero-olettama. Se on vain toinen loukku.

Salimiehiä kontissa = homoa. Aika väsynyttä.
  • 6 / 11
  • Kolmoisritti
  • 18.4.2015 21:44
Toi video on suoraan lainattu noista amerikkalaisista you tube videoista, missä on näitä yläosattomia tai alastomia afroamerikkalaisia miehiä, missä tarkkaan kamera nuolee mustaa vartaloa miehen vartaloa. Sen aloitti muistaakseni D´Angelo. Itse ajattelen, että se on vastaveto sille, että mustaa pidetään rumana. Vastaveto rasismille. Michael Jacksonin surullisen kuuluisa ihon valkaiseminen on tavallista tänä päivänäkin kaikkialla Afrikassa, missä ihoa valkaistaan voiteilla. Orjuuden aiheuttama stigma on edelleen vallalla. Mustien on vaikea päästä mm. elokuviin Yhdysvalloissa. Käänteisesti minusta mustan miehen näyttäminen alastomana on hieman ongelmallista, koska mm. orjia myytiin alasti ja rasvattuna jotta saatiin hyvä hinta. Upeakroppainen musta orja oli kallis ja haluttu kauppatavara. Kallis siis niissä myyntihinnoissa. Halpa kuitenkin ostajalle. Orjuus on vaikuttanut syvästi siihen, mitä pidetään kauniina. Musta ei ole koskaan ollut kaunis. Mustalla naisvartalolla on omat luonteenomaiset piirteensä, mikä ei ole ollut kauneusihanne ikinä.
Olen (lähes) samaa mieltä kaikkien ylläolevien kanssa.
Kuitenkaan en näe, että 'darkroom' olisi mitenkään pulma.
Olen niissä viettänyt maukasta aikaa, eikä siinä kokemani mukaan ole mitään kummallista.
  • 8 / 11
  • SaintJudy
  • 30.4.2015 14:16
Luultavasti tämä viite darkroomeihin on ilmeisesti jäänyt sen ilmeisyyden takia tekijöiltä huomaamatta. Itseasiassa 1970-luvulla NY Piers oli suosittu kruisaiolupaikka, rajuimmat orgiat tapahtuivat satama-alueen hyläityssä konteissa.

Hassua sinänsä, että viittaus homoseksiin koetaan juuri homojen taholta jotenkin leimaavana. Ilmeisesti ei sovi nykyiseen imagoon, jossa ratsastetaan sateenkaarenvärisillä yksisarvisilla neliapilapelloilla muumimukit käsissä kohti tasavertaista avioliittoa.
Voihan sen joku nähdä noinkin päin. Minä ilmaisin mielestäni tuossa aiemmin oman perusteluni ihan riittävän selkeästi. Toisessa yhteydessä toisen sanomana viittaukset homoseksiin voisivat olla aivan paikallaan.
Niin, yksi pointti jäi sanomatta: miten ihmeessä alaston miesvartalo koetaan nykyään automaattisesti homoeroottiseksi?
Ehkä stereotypian vuoksi: eihän heteromies tanssi, etenkään yläruumis verhoamatta.