Onko Suomi homoliittojen takapajula - keskustelu Radio Suomessa (juttukommentit)

  • 2 / 11
  • Roskakuski
  • 26.2.2013 18:26
Ilmeisesti mm. Jorma Hentilän aikoinaan aloittama lobbaus homo-oikeuksien puolesta tuotti tulosta niin kauan kun "vanhan liiton" aktivistit olivat johdossa, sen jälkeen Setasta tuli ennen kaikkea SPD:n sylikoira ja tyydyttiin pieniin armopaloihin esim. parisuhdelain muodossa.

Nyt jopa George W. Bushin vaimo ja Dick Cheney antavat USA:ssa tukensa homoliitoille mutta Suomessa Tarja Halonen on hiljaa.
  • 3 / 11
  • Havainnoija
  • 26.2.2013 19:25
Ihan vaan tiedoksi.

Tarja Halonen on todennut useaan otteeseen, että hän kannattaa tasa-arvoista avioliittolakia ja on todennut, että lapsen kehitykselle tärkeintä on turvallinen koti, ei se, että lapsella on sekä isä että äiti.
"Dick Cheney antavat USA:ssa tukensa homoliitoille mutta Suomessa Tarja Halonen on hiljaa."

Vesilautailua kannattava Dick Cheney tukee julkisesti homoliittoja, mutta ihmisoikeuksia kannattava Halonen on hiljaa homoliitoista :)

Halonen on kyllä ollut kumman hiljaa tasa-arvoisesta avioliitosta nyt kun hän on jäänyt eläkkeelle. Toisaalta ei hän presidenttikautensa aikanakaan tainnut nostaa asiaa pahemmin esille, jos verrataan hänen kannanottoihin globalisaatioon, maamiinojen hävittämiseen ja naisten oikeuksiin. Mutta eiköhän se Halonenkin nouse puolustamaan tasa-arvoista avioliittoa, kun asian käsittely etenee eduskunnassa.
  • 5 / 11
  • Homopallero
  • Homopallero
  • 26.2.2013 20:07
Ilmeisesti nimimerkki Roskakuskin tarkoituksena on jotenkin osoittaa vasemmiston vahingoittaneen seksuaalisen tasa-arvon ajamista. Todellisuus on kuitenkin päinvastainen, sillä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksien eteneminen on ollut länsimaissakin nimenomaan vasemmistolaisuuden ansiota ja vasemmalle kallistuvien päättäjien varassa. Yksittäisten oikeistolaisten tasa-arvomyönteiset avaukset ovat toki erinomainen uutinen, mutta säilyvät silti selvästi vähemmän mainstreamina oikeiston kuin vasemmiston keskuudessa. Sitä ei voi mitenkään kiistää.
Suomessahan asennekannanottoa nykyään odotetaan nimenomaan, jo toisenkin kerran avioliiton itse solmineelta Niinistöltä ...

Tarja taisi hoitaa kovat ansiot itselleen jo silloin kun hän oli ajamassa sairausluokituuksen poistamista 1981 - joten hyvä että jos muutkin ymmärtävät tai ymmärtäisivät toimia yhteisen asian eteen.

Tänään uutisoitiin että Eduskunnan Lakivaliokunta päättää huomenna, viekö se eteenpäin Avioliitto-lakiesitystä http://www.hs.fi/kotimaa/Samaa+sukupuolta+olevien+avioliitoista+%C3%A4%C3%A4nestet%C3%A4%C3%A4n+keskiviikkona/a1361848017656

Tosin tunnettu tosiasiahan on se, että Lakivaliokunnan jäsenistä enemmistö on ns. änkyräjoukkoa asian suhteen ja esltyksen käsittely tuota kautta voi todennäköisesti kaatua Lakivaliokunnan äänestykseen huomenna.

Itse pelkään pahoin myös sitä, että jos Lakivaliokunta tuon jatkokäsittelyn torppaa, eikös se voi - valitettavasti - torpata myös mahdollsien kansalaislakialoitteen asiasta.

Kommenttia muokattu: 26.02.2013 klo 20:29
Human,

Vaikka itse en porvari olekaan, en pidä asiallisena kommentiasi tasavallan presidentin toisesta avioliitosta. Tasavallen presidentti Niinistö on ollu leski ja avioiutunut uudelleen. Siinä ei pitäisi kenelläkään olle mitään arvolatautunutta vastaansanomista.

Yleensäkin politiikassa ärsyttää poliittisen puolueen nouseminen itsearvoksi, ja arvot joita liike ajaa jäävät toissijaiseksi. Itse olen havainnut tämän ilmiön niin oikealla, keskellä ja vasemmalla ja myös niissä puolueissa, jotka eivät määrittele itseään vasemmalle, keskelle tai oikealle.

"Ei ole paha kenkään ihminen, on vain toinen heikompi toista" E.Leino
Tasa-arvon kannattaminen oli saavuttanut sen verran yleistä poliittista kannattavuutta, että kokoomus ryhtyi ajamaan tasa-arvoista avioliittolakia 2010. Linjauksen osoittautuminen taitavaksi bluffiksi on sitten toinen juttu.
En minä jaksa asiaa bluffina nähdä, vaan enemmänkin asiassa uudistusmielisten ja vanhoillisten rajankäyntinä. Näyttää varsin selvältä, että ajan kulkuun liittyvät ns. luonnolliset tekijät ovat Kokoomuksessa(kin) kääntämässä "paistia" sateenkaariasioiden suhteen suotuisammaksi.

Yleisesti lienee tiedossa, miten ensimmäinen avioliitto päättyi, joten minusta Humanin viittaus Niinistön toisen avioliiton ja asenteiden suhteeseen on jokseenkin asiaton, vaikka asiaa tarkistelisi ns. uskonnollis-moralistisesta näkökulmasta.
Oli piristävää kuunnella asiallisten ja fiksujen ihmisten (Hippi, Tynkkynen) kannanottoja ja käsityksiä. Näitä ohjelmia, joissa on meidän edustajiamme, pitäisi olla enemmän. Fundisten ja muiden ääri-ihmisten käsityksiä joutuu kuulemaan päivittäin. Tiedotusvälineiden tulisi keskittyä tässä asiassa meihin ja meidän käsityksiimme.
  • 11 / 11
  • valtsu_Kalliossa
  • 1.3.2013 5:18
Vähän oli väsähtänyt tunnelma koko lähetyksessä, mutta ei ihme kun joka tuutista on tullut tätä asiaa viime päivinä. Omamme (Tynkkynen ja Hippi), esiintyivät edukseen. Päiviräsäspuulaaki ei ollut aktivoitunut muuten kuin muutaman inttävän vastustajan mukaantuomiseen. Mitään kadotuksen kauhukuvaviihdettä ei päästetty mukaan ohjelmaan.

Kun minä perushomona alan jo kyllästyä tähän aiheeseen pelkään, että niin tekee moni muukin siinä vaiheessa kun kansalaisaloitteen nimienkeruu alkaa. Toivon olevani väärässä.