'Homouutisista hyvää iltaa'. Kotimaa24:n blogisti Jusu Vihervaara (juttukommentit)

  • 1 / 29
  • Onnellinen mies
  • 5.8.2012 11:22
Edellä oleva haastattelu ilahduttaa mieltä, sydäntä ja sielua. Se on parhainta mitä olen näistä aiheista ja asioista lukenut pitkiin aikoihin. Erityisesti kiitos Jusu Vihervaaralle. Onnea elämääsi sinulle ja perheellesi, sekä voimia ja menestystä työhösi nyt ja tulevaisuudessa aina ja kaikkialla!
Pitääpä ryhtyä seuramaan VIhervaaran kirjoittelua, mielenkiintoista ja niin rauhoittavan todellista.
Mainiota tuossa Jusu Vihervaaran toiminnassa on se, että hän havaitsi epäkohdan ja ryhtyi itse vaikuttamaan menemällä mukaan keskusteluihin. Hän ei kysellyt esimerkiksi Setaa tms. apuun, vaan toimi itse.
Mielestäni Jusu näkee nuo muutamat häntä kritisoivat turhan merkityksellisinä Kotimaa24. keskusteluissa. Jusu saa säännöllisesti paljon kiitosta teksteistään mikä minusta on tärkeämpi huomio kuin että jossakin vieläkin on homovastaisuutta.
Olen seurannut hänen kirjoitteluaan alusta alkaen ja mielestäni hänen panoksensa suvaitsevuuskeskusteluissa on ollut esimerkillistä. Katson että straightina heterona olen oppinut uusia näkökohtia hänen kirjoitteluistaan ja se merkitsee että niin ovat kaikki häntä seuranneet muutkin.
Markku Hirn
Jusu rulez :) Aina ilo lukea hänen plokinsa!

Blogitoveri Lauri Frosti
  • 7 / 29
  • Sari Roman-Lagerspetz
  • 6.8.2012 0:03
Sympaattinen haastattelu Jusu Vihervaarasta - kiitos Ranneliikkeen toimitukselle tästä! Minä ainakin lukeudun Jusun faneihin ja luen hänen bloginsa Kotimaa24:stä. Jusu on tuonut kyseiselle sivustolle näkökulman, joka on äärimmäisen kaivattu ja tarpeellinen. Ihailen kovasti hänen kykyään asiallisuuteen silloinkin kun jotkin keskustelukumppanit yrittävät saattaa keskustelun kummallisille sivuraiteille hyökkäämällä hänen kimppuunsa ala-arvoisilla tavoilla. Kaikkea hyvää Jusulle!
  • 8 / 29
  • decoctor Sokal
  • 6.8.2012 9:19
Olisi varmasti hyvä, että myös tunnustavat kristityt hlbti-ihmiset tai hlbti-ihmisiä tukevat heterokristityt osallistuisivat aktiivisemmin keskusteluihin. Homofobis-fundamentalistisilla tahoille ateistiset heitot ovat "tervetullut" asia. Kuten myös militanteille amerikkalaistyylisille ateistiaktivisteille tai historiallisesti kommunistitaustaisille "vapaa-ajattelijoille" fundamentalistinen homofobia ja vihapuhe ovat oiva ase niiden omassa kulttuurisodassa.

Hlbti-ihmiset, kristityt ja ei-kristityt, eivät saisi jäädä äärisuuntien ristituleen.

Jusu Vihervaaran kontribuutiot Kotimaa24:ssä ovat olleet asiallisia. Pienenä kauneusvirheenä on ollut vain amerikkalaisten itsemurhaan ajautuneiden nuorten yksilöivä esille nostaminen; itsemurhien ehkäisytyön ja uhriutuneiden omaisten kannalta tällainen ei ole suositeltava ratkaisu. Muuten Jusu Vihervaaran kirjoitukset ovat olleet tärkeää ennakkoluulojen ja ajatusvääristymien oikaisua juuri fundamentalistien ja konservatiivien dominoiman Kotimaa24:n keskustelijoille.

Kaikenlaisen vihapuheen vastustaminen on myös tärkeää demokratiaa ja yksilöiden ja yhteisöjen hyvinvoinnin kannalta.

Mutta miten saataisiin avoimesti kristittyjä hlbti-ihmisiä keskustelemaan aktiivisemmin?
Aika erikoista, että tätä nimeä "Jusu Vihervaara" ei kuitenkaan löydy Suomen väestörekisteristä. Miksiköhän nikin takaa kirjoittava henkilö ei uskalla "tulla ulos kaapista" ja kirjoittaa omalla nimellään, kuten kaikki muut Kotimaa24:n blogistit?

Itse asiassa Kotimaa24:n säännötkin vaatisivat sen. Kyseiselle henkilölle on ilmeisesti myönnetty poikkeuslupa kirjoittaa nikin takaa.

Hän ei uskalla käyttää edes omaa kuvaansa. Jokainen voi itse tarkistaa täältä, keneksi kyseinen nikki on tekeytynyt:

http://elitetoronto.blogspot.fi/2010/11/nick-g-and-chris-b-photoshoot-with.html

Kommenttia muokattu: 06.08.2012 klo 13:09

Kommenttia muokattu: 06.08.2012 klo 13:12
Toisaalta ymmärrän kyllä erivapauden "Jusun" nikin käytön suhteen. Kotimaa24:n taustavoimat kun ovat varsin liberaalit ja "Jusun" agenda sopii foorumille kuin sialle rusetti. Toisaalta onhan se vallan kamalaa tunnustaa julkisesti olevansa homo. Sehän antaa ihmisestä ihan juntin kuvan, kun kuuluttaa seksuaalisuuttaan ympäristölleen.
Voi ei, ei tuota törppöä taas... Aslanin lupaus ihmiskunnalle: kaikkien homofobisten kaappihomojen kruunaamaton ylikuningas ja uskonnollisten fundamentalistien ihmisvihan sanansaattaja on palannut. Kauankohan kestää ennen kuin luikertelee taas tiehensä? Kyllä eheytyspuoskarit mahtavat olla ahtaalla, kun tuohon tekopyhyyden ruumiillistumaan piti taas turvautua!
Ehkäpä Jusu varjelee esimerkiksi työpaikkaansa ongelmilta, joita ahdasmieliset ihmiset saattaisivat aiheuttaa.
Samaa mieltä nimimerkki Jochananin kanssa siitä, että "antaa ihmisestä ihan juntin kuvan, kun kuuluttaa seksuaalisuuttaan ympäristölleen".

Tosin sitä tekee hyvin äänekkäästi ylivoimainen enemmistö julkisuudessa tai muuten vaan ihmisten parissa tavalla tai toisella esiintyvistä.

En minäkään tiedä nimimerkki Jochananin oikeaa nimeä eikä minulla olisi minkäänlaista kiinnostusta lähetä onkimaan sitä väestörekisteritiedoista.

Jos on vähänkin seurannut viime vuosien julkista keskustelua seksuaalivähemmistöistä, en ihmettele lainkaan, että siitä omakohtaisesti suoraan puhuva ihminen haluaa pysytellä henkilötietojen kalastelijoiden ulottumattomissa.

Mahtaakohan nimimerkki Jochananilla muuten mennä sekaisin käsitteet "sananvapaus" ja ilmeisesti hieman negatiiviselta kalskahtava "liberaalius".

Itse kyllä keskittyisin mieluummin kommentoimaan mielipiteitä kuin niiden esittäjän henkilöllisyyttä.
  • 14 / 29
  • Sari Roman-Lagerspetz
  • 6.8.2012 14:27
Nimimerkki "Jochanan" kommentoi (yllä) Jusu Vihervaaran henkilöyttä.

Kotimaa24:n ylläpito on pyytänyt julkisesti sivustollaan, että jos jollakulla on ongelmia Jusu Vihervaaran tai jonkin muun kirjoittajan henkilöyden suhteen, ylläpitoon otettaisiin suoraan yhteyttä.

Kotimaa24:n ylläpito on ilmoittanut sivustolla, että se on tarkastanut Jusun henkilöyden ja todennut sen olevan täysin kunnossa.

Jusun jahtaaminen kuvaa erinomaisen hyvin sitä, minkälaisen ajojahdin kohteeksi joutuu, jos uskaltaa arvioida kriittisesti uskonnollista homofobiaa. Henkilöön kohdistuvan ajojahtipelon takia seksuaalivähemmistöjen edustajat ovat yleensä täysin hiljaa uskonnollisilla sivustoilla. Ainakin silloin, jos he itse kuuluvat uskonnolliseen yhteisöön. Omalla nimellä kirjoittavat joutuvat poikkeuksetta hyökkayksien kohteeksi ja äärimmäisen harva jaksaa sitä.
Seurasin aikanaan Kotimaa24:n keskustelua, jossa Jusun henkilöllisyyttä koetettiin kaivaa esille myös väestörekisterin kautta. Tulkitsin innokkuuden henkilöllisyyden paljastamiseksi kumpuavan halusta kostaa hänelle hänen esittämistään mielipiteistä, eli vahingoittaa häntä tavalla taikka toisella. Kristillisen arvomaailman omakseen ilmoittavat henkilöt olivat valmiita alhaisiin tekoihin, kun joku ei olekaan samaa mieltä heidän kanssaan. Olin hyvin huolestunut.

************

Kerron omakohtaisen kokemuksen. Eräät, tässä tapauksessa ei-uskonnolliset henkilöt, saivat päähänsä koettaa rikkoa parisuhteeni nykyisen mieheni kanssa. Minä olin kuulemma itse perkele, koska olin "houkutellut" itseäni hieman nuoremman (ikäero 6v) miehen kanssani parisuhteeseen. Keinoina oli yhteydenotto silloisen työnantajani, suuryrityksen ylimpään johtoon vaatimuksella potkuista, koska olen homo. Yhteydenotto saatettiin asiallisesti minun tietooni oman esimiehen kautta. He pitivät sitä täysin yksityisasianani. Sillä ei ollut mitään vaikutuksia työuraani.

Kun työpaikalta ei tullut potkuja, otettiin yhteyttä asuntoyhtiömme isännöitsijään ja mahdollisesti hallitukseen, että meidät tulisi potkia ulos yhdessä omistamastamme osakehuoneistosta. Taloyhtiöstä ei vaivauduttu edes meille ilmoittamaan. Kostoon käytettiin vielä muitakin keinoja, mutta en jaksa niitä enää luetella. Ne eivät lopulta tehonneet, mutta olivat pelottavia. Parisuhteemme vain tiivistyi noiden kamaluuksien kokemisesta yhdessä.

Noista omista kokemuksistani on aikaa muutama kymmenen vuotta. Homot eivät olleet silloin enää rikollisia, mutta mahdollisesti vielä siihen aikaan sairaita. ;-)

Kommenttia muokattu: 06.08.2012 klo 14:54
Voi rakkaat pienet ystävät, minulla ei ole mitään kiinnostusta kenenkään homoaktivistin tai pseudopersoonan ajojahtiin. Kunhan tein selväksi kaikille lukijoille, että nikki "Jusu Vihervaara" on epähenkilö, joka esiintyy feikkikuvalla ja nimellä, jota ei löydy Suomen väestörekisteristä. Mielestäni hän saa aivan vapaasti esiintyä niin kuin esiintyy, kunhan hänestä ei levitetä harhaanjohtavaa tietoa, että hänen nimensä olisi oikeasti "Jusu Vihervaar" tai näyttäisi oikeasti siltä, miltä feikkiprofiilikuvassaan.

Kotimaa24 saa myöskin puolestani menetellä ihan niin kuin parhaakseen näkee! Minua ei kiinnosta pätkääkään nimellisesti kristillisen eli käytännössä ei-kristillisen foorumin menettelytavat, koska kyseisen foorumin ylläpito ei joka tapauksessa ole sitoutunut klassiseen raamatulliseen kristinuskoon. Että terveisiä vaan Sari Roman-Lagerspetzille.

Me olemme raamatullis-konservatiivisella klassista kristinuskoa edustavalla Usko ja Elämä-foorumilla jo ajat sitten honanneet, että "Jusu Vihervaara" on feikki. Itse asiassa kävi ilmi, että jo 14.12.2011 eräs Kotimaa24:n blogisti oli soittanut Suomen väestörekisteriin, josta oli kerrottu, että sellaista henkilöä kuin Jusu Vihervaara ei ole olemassakaan. Kyseinen blogi on - yllästys, yllätys! - poistettu. Minä onnistuin kuitenkin vielä helmikuussa konstruoimaan kyseisen viestin Googlen välimuistista. Tässä se nyt on, mustaa valkoisella:

"Suoraan asiaan. Suomen väestörekisterissä ei ole henkilöä Jusu Vihervaara. Soitin osoiterekisterikeskukseen, mistä näin kerrottiin. Kauan joku tai jotkut ehtivätkin kyseisen nimimerkin takaa levittää Setan ja Yhteysliikkeen propagandaa. Näin jälkikäteen ajatellen jo jankkaamisen olisi jo pitänyt herättää epäluulot. Propagandataho ei muuta viestintäänsä, vaan päämäärä ja viesti on pysyvä. Sen sijaan oikea ihminen olisi muuttanut näkemyksiään eikä aina vaan pyörittänyt samaa levyä."

Näyttää siis vahvasti siltä, että vähintäänkin etunimi "Jusu" on tyystin tekaistu, ellei peräti koko nimi. Kun profiilikuvakin on feikki, niin aika lailla koko persoona on feikki ja saa kirjoitella vastoin Kotimaa24:n sääntöjä. Tiedä sitten, mitä Sari Roman-Lagerspetz oikein tarkoitti, mutta hänellähän on ollut tapana tehdä mustasta valkoista ja valkoisesta mustaa.

Smo:lle lyhyesti: mitä voi odottaa, jos feikkihomoaktivisti menee edes nimellisesti kristilliselle foorumille vastustamaan kristillisen uskon perusasioita? Sen sijaan tuskin kannattaa edes odottaa, että yksikään uskovainen viitsii edes leikillään sekaantua kyseisen nikin työpaikka-asioihin, varsinkin, kun henkilö saati työpaikkaa ei tiedetä edes nimeltä. Joten viestisi, SMO, taisi jälleen kerran painia sarjassa Sairaan Makeat Oivallukset.
Toistan edelleen toivomukseni siitä, että Ranneliike ryhtyisi toimenpiteisiin poistaakseen asiattomat homofobiset häiriköt tältä homoille ja heidän ystävilleen tarkoitetulta sivustolta. Nimimerkki Jochananin tarkoitus on vain ja ainoastaan ilakoida homojen kokemalla syrjinnällä ja saada homot tuntemaan itsensä mahdollisimman huonoiksi, kun haluavat elää omana itsenään ja onnellisina toisin kuin hän itse. Hänen kaltaisensa homofobiset, uskonnollisesti kiihkoilevat ihmisperseet eivät todellakaan ansaitse sellaista huomionosoitusta, että saavat vapaasti julkaista roskapostejaan tämän kaltaisilla sivustoilla.
Kokevatko homot syrjintää vielä tänäkin päivänä? Minä kun en tiedä, koska en ole homo, mutta aikaani seuraavana olen tullut siihen johtopäätökseen, että syrjintä alkaa olla aika lailla historiaa. Sen sijaan kristillisen uskoni vuoksi olen kokenut syrjintää. Ja se on todella jotakin uutta ja ennen kuulumatonta. Ja - niin ironista kuin onkin - kaikki kiteytyy tähän homokysymykseen.

Mutta että homot kokisivat vuonna 2012 syrintää? Give me a break! Homoillahan on lähinnä se kuuluisa kortti, jolla voittaa oikeusjuttujakin.
Onneksi nämä tekopyhät, kaikesta todellisuudesta ja moraalista irtisanoutuneet jochananit, jotka ovat vuosisatoja syrjineet ja tappaneet muita, taistelevat epätoivoisesti jo kauan, kauan sitten hävittyä taistelua homojen tasavertaisia oikeuksia vastaan. Tasa-arvo ja oikeus voittavat - uskonto häviää 6-0. On aivan oikein, että uskonnollisille kiihkoilijoille osoitetaan kaapin uusi paikka - heidän ympärillään!
Oivaltavan yksinkertaisia, mutta empaattisia kysymyksiä tämä Jusu blogissaan esittääkin.

"Jochanan", ei se usko, vaan se tuomitseminen, ylemmyydentunne ja meuhkaaminen.
Jusu ei asu suomessa, joten ei häntä tietysti väestörekisteristä löydykkään. JochananLevittää myrkkyään kaikkialla, nyt Kotimaa24 on ilmeisesti paholaisen soluttama, kun varmisti virallisesti, että Jusu on Jusu:-)
Kyllä on taas moni tosiuskovainen herkkää mieltään pahoittanut ja verenpainettaan nostattanut. Tällä kertaa on kyllä tavallista enemmän meidän puolellamme olevia:

http://www.kotimaa24.fi/blogit/article/?bid=494&id=43329

Lisäys
Kommenttisivuja on jo 16, vaikka sivun alalaidassa lukee 10. Kun olette sivulla 10, klikatkaa Seuraava, jolloin sivut 11-16 tulevat esiin.

Kommenttia muokattu: 29.09.2012 klo 03:39
Jusu Vihervaara ei ole henkilön oikea nimi.

Itse ihan homona ja teologian opiskelijana otan henkilön vakavasti vasta kun hän kirjoittaa omilla kasvoillaan ja nimellään.
Esimerkkejä kyllä löytyy.

Mutta kiitokset "Jusulle" Kotimaa24.fi- foorumin piristämisestä.
"Itse ihan homona ja teologian opiskelijana otan henkilön vakavasti vasta kun hän kirjoittaa omilla kasvoillaan ja nimellään."

Minulle taas ihminen on tärkeämpi kuin nimi.
Jusun maailman- ja ihmiskäsitys ovat realististisia ja inhimillisiä, koska hänen käsityksensä perustuvat todellisuuteen eikä pelkästään jonkin epäinhimillisen ja typerän, harhaluuloihin perustuvan uskonkäsityksen omaksumiseen.

Toivotan Jusulle hyvää jatkoa ja ennenkaikkea jaksamista, sillä harhoissa elävien fundisten sivistäminen vaatii malttia ja kärsivällisyyttä.
upeaa Jochanan. Tekopyhää, että henkilö joka kommentoi tossa ylempänä ("Jusu") että elämä on liian lyhyt häpeilemään itseään ja olemaan kaapissa ei uskalla esiintyä omalla nimellään. Miksi hän mellastaa kys. sivustolla, jos hän ei edes usko Jumalaan eikä ole kristitty?
Rox, miksi sinä piileskelet nimimerkin suojassa kertomatta esimerkiksi sivuston "käyntikortissasi" itsestäsi yhtään mitään? Jos vaadit muilta julkituloa, miksi sinä et tule julki omalla nimelläsi?
Hei Jusu. Olemme kirjoitelleet Kotimaa24:ssä ja olen oppinut atvostamaan Sinua. Mutta minut bannattiin sieltä. Olen ehkä liian "homomyönteinen"
Olisiko jokin toinen keskustelufoorumi? Veljesi Osmo Kauppinen.
  • 28 / 29
  • Jusu Vihervaara
  • 12.10.2014 11:54
Heipä hei veljeni Osmo,

Harmillista kuulla, että jälleen yksi lämmin hahmo on poissa Kotimaasta. Toivottavasti pääset pian takaisin. Yritän sillä välin pitää "homovastaiset" varpaillaan. :)

Hyvää syksyä toivotellen. Nautitaan tuulesta, sateesta ja luonnon valmistautumisesta talveen!

Jusu