Mielipidepalstalta 2: Onko ortodoksikirkolla homo-ongelmaa? (juttukommentit)

  • 1 / 1
  • Herra Jeesus Kristus, Jumalan
  • 24.3.2010 10:31
Kristillisyys on elävää siksi, että Kristuksen noustessa ylös meille jäi tänne Pyhä Henki, joka on elävä Totuuden Henki.

Ortodokseilla on traditio, jota piispojen kollegio kehittää eteenpäin. Se on myös piispallinen velvollisuus, jota heidän pitäisi hieman vavisten lähestyä eikä ajatella sitä valtakysymyksenä, joka oikeuttaa ylimielisyyteen - ylimielisiä he eivät olekaan.

Ortodoksit eivät näin ollen elä pysähtyneisyyden tilassa.

On selvää, että Raamattu tuomitsee homouden ja transilmiön. Mutta Pyhä Henki ei pysähdy Raamattuun. Voisi sanoa niin, että Pyhä Henki luo uutta Raamattua kaiken aikaa. Käytössä oleva Raamattu sisältää tärkeän ytimen: Rakkauden ja armon.

Muutospaineita syntyy. Galaktinen ja atomitason tutkimus ihmetyttää meitä. Se tekee osittain Raamatun kertomukset arkaaiseksi lyriikaksi, jolla ei ole todellisuuden voimaa.

Mitä ihmisyyteen tulee niin jos lähdemme Jumalan luomistyöstä: On hyväksyttävä, että Jumala on luonut kirjoa. Seksuaalista ja sukupuolista kirjoa.

Fundamentaali raamatullinen elämä on nykypäivänä pilkutetusti mahdotonta. Joka ainoa suomalainen poikkeaa pois tavalla tai toisella ja tietoisesti Raamatun kehotuksista ja elämänkäsityksestä. Kukaan meistä ei ole kykenevä mestaroimaan toista.

Ortodoksisessa kirkossa seurakuntalaisia tulisi ohjata rakkaudessa ja armollisuudessa piispallisella viisaudella.

Ortodoksinen käsitys pappeudesta on sellainen, että sitä on vaikea nähdä tasa-arvokysymyksenä, koska pappeja puhutellaan isiksi. Mutta luterilaisessa kirkossa on toisin ja siksi myös Marja-Sisko Aallon tilanne on valitettava. - Hänhän ei puuttunut sukupuolenkorjauksella Jumalan luomistyöhön, sillä Jumala loi hänet transsukupuoliseksi.