Näkökulmia Aallon tapaukseen (juttukommentit)

  • 1 / 10
  • vaeltaja2006
  • 18.12.2008 13:03
Voltti-lehdessä on kirkkoherra Aallon haastattelu. Jutun ovat kirjoittaneet JuhaniV ja Voltin päätoimittaja. Aalto laskee leikkiä: Hän sanoo saaneensa 7 vuotta lisää elinaikaa. Naiset elävät pidempään. Aalto kertoo varhaisvuosistaan. Jo kolmivuotiaana hänen maailmansa on ollut hieman erilainen. Ja jo lapsena hän on etsinyt tietoa tästä asiasta. Tietoa löytyi jonkin verran lääkäri-isän kotikirjastosta. Hän oli toisella kymmenellä, kun apuun pyydettiin tuttavapsykiatri, Martti Paloheimo. Mutta Paloheimo ei tuominnut, vaan totesi, että samankaltaisia on paljon muitakin. 50 vuotta hän on jaksanut mieheksi pukeutujana.

Artikkelissa hän kertoo myös myöhemmistä vaiheistaan opiskeluaikana , avioliitossa ja nyt, viime aikoina. Perheessä isän "transvestismi" tunnettiin, mutta se säilyi perheen salaisuutena.

Haastattelussa Aalto pohtii myös sitä, onko hänen elämänsä onnellisempaa korjauksen jälkeen.
  • 2 / 10
  • Public eye
  • 18.12.2008 13:29
Vertaus Ilkka Kantolaan ontuu minusta tässä yhteydessä aika pahasti. Kantolahan toimi selvästi vastoin sitä mitä hän saarnasi, toki inhimillisesti mutta silti väärin kanssaihmisiään (ainakin vaimoaan) kohtaan.
Mutta mistä Aaltoa voidaan syyttää? Hän ei käsittääkseni ole salannut tilannettaan keneltäkään sellaiselta, jolle se kuuluu, eikä ole tehnyt "syntiä". Ongelma on lähinnä niiden ihmisten, jotka eivät voi ymmärtää, että ihmisen on mahdollista joutua vangiksi väärään sukupuoleen. Synniksi sitä ei kaiketi voi määritellä edes Mooseksen kirjojen perusteella(?).
  • 3 / 10
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 19.12.2008 23:22
Haastattelin marraskuussa Olli Aaltoa Voltti-lehden juttua varten. Haastattelu tehtiin Lappeenrannassa idyllisessä kahvilassa.

On todella mielenkiintoista kohdata henkilö, joka oli ehtinyt tulla julkisuudessa pyöritellyksi erittäin paljon. Julkisuus antaa vain viipaleen kunkin ihmisen todellisuudesta. Kaikkea ei voi lehtijutussakaan kertoa. Siihen ei ole tilaa.

Aallosta syntyi hyvin sympaattinen kuva pitkän haastattelurupeamamme aikana. Hän oli selvästi punninnut kaikki elämäänsä liittyvät asiat perinpohjin. Hänellä oli myönteinen asenne elämään ja kaikkeen mikä siihen liittyy. Ratkaisu lähteä sukupuolenkorjauksen tielle on iso asia, mutta samalla päätös näyttää olevan hänelle hyvin vapauttava ja rauhoittava. Hän katsoo tulevaisuuteen positiivisesti.

Aalto on tehnyt transihmisille kenties merkittävimmän ja myönteisimmän teon mitä kukaan muu tähän mennessä, astumalla julkisuuteen avoimesti omana itsenään, omalla naamallaan ja kertomalla, millaista on ollut elää kaksoiselämää. Huomasin, että hänellä on myös taitoa toimia median kanssa, joka tuossa myllerryksessä on ollut enemmän kuin tarpeen minun arvioni mukaan.

Tuo mediamyllerys oli vielä täyttä päätä menossa hänet tavatessani ja minä itsekin sitä lisäämässä. Vaikka olimme toisella paikkakunnalla, tapaamisen aikana yksi pappi kävi tervehtimässä Aaltoa erittäin lämpimästi. Puhelimessa pyydettiin seuraavaa haastattelua ja kahvilan ulkopuolella odotti jo seuraava toimittaja.

Toivottavasti hän jaksaa. Hoitojen alkaminen voisi olla se hetki, jolloin hänelle tulisi suoda täysin oma rauha.

Nauhoitin koko haastattelun. Harmittaa, että totesin haastattelun aluksi nauhurin olevan vain muistiinpanoväline. Vasta myöhemmin tuli ajatus viedä haastattelu verkkoon muidenkin kuunneltavaksi. Liian myöhään. Jälkikäteen luvan mankuminen ei ole korrektia. Ehkä hän antaa vuoden kuluttua uuden haastattelun, jonka voisi pistää tänne kuunneltavaksi.
  • 4 / 10
  • Pora-liike
  • 20.12.2008 11:08
JuhaniV kirjoitti: "Aalto on tehnyt transihmisille kenties merkittävimmän ja myönteisimmän teon mitä kukaan muu tähän mennessä, astumalla julkisuuteen avoimesti omana itsenään, omalla naamallaan ja kertomalla, millaista on ollut elää kaksoiselämää."

Olet niin kovin väärässä, enkä tiedä, mikä on sokeutesi taustalla juuri tänään.
Ensinnäkin Aallon naama on "väärä", koska hän on ollut mediassa mieheksi pukeutuneena, minkä hän tunnustaa valheelliseksi rooliksi. Jos se on hänen mielestään pellen puvussa olemista, niin miksi lähteä julkisuuteen pelleksi pukeutuneena?
Toiseksi, hänen jutustaan puuttuu pihvi. Häntä ei olla irtisanottu eikä tulla irtisanomaan. Hän ei myöskään ole ensimmäinen sukupuolenkorjausta läpikäyvä pappi.
Kolmanneksi, hänen puheensa sukupuolenkorjausprosessin yksityiskohdista vahvistaa sitä olettamusta, että transsukupuolisuus on keinotekoista.
Neljänneksi, hänellä on historia transvestiittina. Nyt varmasti monessa transvestiittikodissa käydään vakavia parisuhdekeskusteluita. Suuri osa transnaisista ei kuitenkaan omaa transvestiittitaustaa.


Minusta esimerkiksi Dana Internationalin euroviisuvoitto oli merkittävämpi. Merkittävä, joskaan ei myönteinen ulostulo Suomessa on ollut myös Cris Owen kirjoineen.

"Toivottavasti hän jaksaa. Hoitojen alkaminen voisi olla se hetki, jolloin hänelle tulisi suoda täysin oma rauha."

Sama huoli minullakin hänen suhteensa. Julkisuus on aika raskas taakka kannettavaksi.

"Ehkä hän antaa vuoden kuluttua uuden haastattelun, jonka voisi pistää tänne kuunneltavaksi."

Sillä välin purkissa on toinen haastattelu, useitakin. Minä annoin tutulle toimittajalle haastattelun. En vielä tiedä milloin se tulee ulos.
  • 5 / 10
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 20.12.2008 20:21
Mitenkä se yksi sananlasku menikään: Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa. :-)
  • 6 / 10
  • Pora-liike
  • 21.12.2008 11:08
Niin, sinä älähdit kun minä arvostelin sinun todellisuudesta irti olevaa Aalto-hehkutustasi, jonka ainoa (?) tarkoitus oli tuoda esille se, että SINÄ kirjoitit jutun merkittävästä transihmisestä, kun taas Dana Internationalista, Cris Owenista tai monesta muustakaan sinä et ole kirjoittanut juttua, ne ovat menneet sinulta täysin ohi.

JuhaniV, kaikki ihmiset eivät ihaile sinua, joten sinun pitää ihan oikeasti skarpata noissa lausumissasi! Tee vaikka Uuden Vuoden lupaus: "Lupaan etten pidä muita ihmisiä enää idiootteina".
Ensin väärään ketjuun, nyt tähän oikeaan:

Pora-liike, minä ihailen suoruuttasi ja sikäli kuin olen oikein bongannut nikkisi (lähinnä persoonallisen äänesi perusteella) joillakin muillakin foorumeilla, arvostan myös elämäntaivaltasi. Ja mainitsen vielä riemastuttavan lahjomattoman näkökulmasi.

Sodassa ja rakkaudessa sovinnollisuus on nynnyä. Mutta tässä omassa osassani maailmassa ajattelen, että jos rupean tutkimaan ihmisten henkilökohtaisia motiiveja heidän panoksensa sijaan, niin varsin vähän arvostettavaa maailmasta löytyy.

Varmaan tällä palstalla on vuosia jatkuneiden pienten piirien skismat jossain pohjavirrassa piilossa. (En ole eläissäni tavannut JuhaniV:tä enkä Pora-liikettä, vaikka homoaktivistin tittelin olenkin jo onnistunut haalimaan.) Mutta idealistina, joka ei näköjään kirveelläkään asenteestaan luovu, ajattelen itse, että jokainen persoonallinen ääni, vaikka olisikin itselle outo, on enemmän kuin tarpeellinen.

HBLGTIQ-väen (hyvää joulua, Geschwitz!) suurin rikkaus on siinä, että joukko on niin heterogeeninen (HEHEHE!!!!). Eivät ihmiset ole missään yhtään samanlaisempia, he vain alistuvat olemaan. Jokaisessa yhdistyksessä on yksi draamaqueen, vaikka olisi kyseessä piskuinen taloyhtiö. On yksi salaliittoteorioiden kannattaja, yksi armoitettu visionääri, esiintyjä, skeptikko, maailmanpoliisi... kaikki omista lähtökohdistaan ja kokemuksistaan johtuen sellaisia kuin ovat. Kaikki he tekevät ko. yhteisön.

Rupeamalla arvottamaan ihmisiä heidän sanomistensa ja tekemistensä sijaan astutaan fasismin tielle. Minä pidän kulloisenkin mielipiteen arvioimisen periaatetta ihmisen arvioimisen sijaan luovuttamattomana. Vaikka eilen sanoit jotain minusta epämiellyttävää, tänään voin olla kanssasi samaa mieltä toisesta asiasta. Siitä hyvin perustavaa laatua olevasta syystä, että ihmisillä on hyvin kompleksiset motiivit sanomisilleen ja tekemisilleen. Eikä se, että kokemus puhuu kieltään ja muokkaa ihmisen ajattelua, tee kenestäkään vähemmän tärkeää. Koska niin on meidän kaikkien kohdalla.

Olen ymmärtänyt, että itse koet ihailun kokemuksen olevan jotain kaukaista kohdallasi, sekä toteutuvana, että varmaan myös toiveena. Arvostus ei kohdallasi täytä ihailun tunnusmerkkejä, ja arvonantoa kaiketi tavoittelet, jos ymmärrän oikein. Esitän varauksettoman ja vilpittömän arvonantoni.

JuhaniV liittyy tähän minun skenaariossani yhtenä meistä. Omalla tavallaan elämänviisaana, mutta inhimillisenä. Pora-liike ja JuhaniV yhdessä olisi aikamoinen pommi. No, ette ole siamilaiset kaksoset, Jumalan huumorintaju ei ole kai ihan riittänyt.

Kiitos JuhaniV:lle, Poralle, smo:lle, Vaeltajalle, Teemu T Karille, kesäpojalle, martinille, ihan kaikille (anteeksi, etten tarkistanut nikkien kirjoitusasua, ei ole tilaisuutta). Itse vietän joulun ja uuden vuoden hyvin murheellisissa tunnelmissa. On sattumasta kiinni, että ihmiset saa pitää luonaan. Kaikkein ärsyttävimmätkin ihmiset ovat elävinä elämän ainoa tarkoitus. Kuolleina he ovat hyvin julma opetus. Se, joka minulta tänä jouluna odottamatta puuttuu, on oma lapseni.

Hyvää joulua ja paljon yhteisymmärrystä kaikille!
  • 8 / 10
  • Pora-liike
  • 22.12.2008 12:14
Syvin osanottosi murheeseesi, deli! : (

Ketjun aiheeseen ja postiisi liittyen, lyhyt elämäntarinani on ilmestymässä IS plus-liitteessä lähiaikoina.
Marja-Sisko Aalto on tämän päivän paperi-Iltalehdessä peräti kolmella kokonaisella sivulla komeiden kuvien kera.

Otsikko: "Vihdoinkin vapaasti naisellinen!"

Ingressi: "VIHDOIN VAPAA! Marja-Sisko kertoo missionsa: ei tarvitse pelätä, vaan transihmisetkin voivat elää avoimesti omana itsenään."

Osa jutun aineistosta on luettavissa lehden verkkosivulta:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200901248964477_uu.shtml

Jutun lopussa hän toteaa:
- Ehkä voin näin olla avuksi muille samassa tilanteessa olevalle. Moni vain tärisee peloissaan, vaikka transihmiset ovat meidän suurin sukupuolivähemmistömme. Haluan näyttää, että en ole kummajainen.

Minä koen Aallon myönteisen käytöksen ja valoisan asenteen olevan hieno malli transyhteisölle ja kaikille meille muillekin.